Maciej Stanusch
Gliwice, Polska

Twórca innowacyjnych przedsięwzięć, w tym SOVVA SA – firmy, która wg Venture Beat stworzyła technologię AI porównywalną z osiągnięciami Apple, Google, czy Microsoft’u. Trzykrotnie trafił na listę najbardziej kreatywnych przedsiębiorców w Polsce oraz dwukrotnie nominowany do nagrody Przedsiębiorca Roku.

Streszczenia biznesowe

Microsoft – Tajemnice sukcesu spółki Billa Gatesa i Paula Allena

Napisał
on
16 września, 2020

Microsoft to firma, która każdemu, kto zetknął się z komputerem musi być doskonale znana. Jedni ją uwielbiają, drudzy nienawidzą, ale fakty są takie, że Microsoft jest największym na świecie producentem oprogramowania. W czym tkwi tajemnica sukcesu spółki założonej ponad 30 lat temu przez dwójkę szkolnych przyjaciół: Billa Gatesa i Paula Allena?

Microsoft ani rewolucyjny, ani wizjonerski?

Microsoft nigdy nie wprowadził na rynek produkty będącego prawdziwie rewolucyjnym, czy też wizjonerskim. Nie przeszkodziło to jednak w niczym, by stać się:

  • jedną z najpotężniejszych firm na świecie,
  • najbogatszą prywatną firmą na świecie.

Co było pierwszym produktem Microsoftu? Kompilator BASICa – był dziełem Johna Kemeny i Thomasa Kurtza, którzy zrzekli się do niego praw autorskich. System operacyjny MS-DOS był rozwinięciem systemu QDOS stworzonego przez Tima Petersona, od którego Microsoft odkupił prawa autorskie. Koncepcja graficznego interfejsu zastosowana w Windows została stworzona przez naukowców laboratorium PARC należącego do firmy Xerox, a po raz pierwszy zastosowana na dużą skalę w komputerach firmy Apple.

Pierwszą komercyjną przeglądarkę Internetową upowszechniła firma Netscape. A jednak we wszystkich powyższych kategoriach Microsoft stał się niekwestionowanym liderem.

Sukces BASICa, MS-DOS i Windowsa

Język programowania BASIC był licencjonowany większości producentów komputerów przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. 80 proc. komputerów sprzedanych w latach osiemdziesiątych zgodnych ze standardem PC (wprowadzonym przez IBM w 1981 roku) była wyposażona w system operacyjny MS-DOS.

System Windows praktycznie do dzisiaj nie ma konkurentów na rynku oprogramowania komercyjnego.

Osobowość Billa Gatesa tajemnicą dominacji Microsoftu?

Bill Gates, założyciel Microsoft

Sukces Microsoftu nie mógłby się ziścić, gdyby nie osobowość Billa Gatesa, będącego liderem firmy i twrócą filozofii zarządzania. Wchodząc do jakiegokolwiek biura firmy można odnieśc wrażenie, że Microsoft to firma, którą jest:

  • żywa,
  • dynamiczna,
  • pełna energii.

Często mówi się, że główną siłą Microsoftu jest jego styl zarządzania. Choć oficjalnie nigdzie nie pojawia się ten cel, to wszyscy go znają. Najważniejszym celem Microsoftu jest zdobycie dominacji na każdym rynku, na którym działa.

Cel Microsoftu: Absolutna dominacja na rynku

W jaki sposób Microsoft realizuje tak postawiony cel? Dominacja zapewnia dynamiczny rozwój. Każdy pracownik wie, że każda decyzja musi się przyczynić do jego realizacji. Przy każdej możliwej okazji, czy to omówieniu projektu, ocenie pracownika, spotkaniu integracyjnym zadawane są proste pytania:

„Co robicie, żeby zwiększyć nasz udział w rynku? Co jeszcze powinno być zrobione? Co może być zrobione lepiej?”

Nie jest możliwe zdobycie wszystkich rynków jednocześnie. Firma powinna skupić się, który rynek jest dla niej strategiczny w danym momencie i skoncentrować swoje działania tak, by opanować “terytorium wroga”. Zakłada się przy tym, że firma nie musi generować zysku (wystarczy balansowanie na granicy zysku/straty) – najważniejszy jest udział w rynku.

Microsoft – coś więcej, niż dobra firma

„Microsoft dąży do tego, by być czymś więcej niż dobrą firmą — dąży do tego, by być wielką firmą. Tym, co uczyni nas wielkimi, jest nasze przywiązanie do misji, która głosi umożliwienie ludziom i biznesom na całym świecie wykorzystanie całego swojego potencjału”.

Osiągnięcie naszej misji nie dotyczy tylko tworzenia nowoczesnych technologii. Odnosi się również do tego, kim jesteśmy jako firma i kim jest każdy z nas z osobna, jak zarządzamy swoją firmą, jak myślimy i pracujemy z klientami, partnerami, rządami, sprzedawcami i społeczeństwem.

Takimi słowami rozpoczynał się list S. Ballmera, ówczesnego prezesa Microsoftu, do pracowników firmy, w 2001 roku. Jak widać, Microsoftowi tę misję z powodzeniem udało się zrealizować.

Chcesz dowiedzieć się więcej o Microsoft? Przeczytaj więcej o celach spółki.

Opracowano w oparciu o Thielen D.: The 12 Simple Secrets of Microsoft Management.

TAGS
Podobne artykuły